Centrum im. Adama SmithaPierwszy Niezależny Instytut w Polsce od 16 września 1989 roku

Jak zdobyć Świat, ale nie raz na dwadzieścia pięć lat

 

Świat obiegła wiadomość, że Polska jest pierwsza w Europie i siódma na świecie w Global Benchmark Complexity Index1. Radość trwała krótko, bo okazało się, że jest to światowy ranking skomplikowania przepisów. Pierwsza lokata w Europie oznacza, że politycy nie mogą nawet pocieszyć się gorszą sytuacją po sąsiedzku. Biblijna zasada, że ostatni będą pierwszymi, znalazła potwierdzenie w tym indeksie, bo najlepsze miejsca zajmują Jersey, Hongkong i Irlandia. 

Jest to kolejny, jeden z wielu rankingów, po wolności gospodarczej, korupcji czy przyjazności systemu podatkowego, pokazujący, że poziom dobrobytu i rozwoju zależny jest od jakości systemu, a ten od dobrego lub złego rządzenia. 

Zespoły naukowców i ekspertów nie tylko porównują czas wydania takiej czy innej decyzji i wyroku, ale też analizują konstrukcje rozwiązań, które do tego prowadzą. Powstają diagnozy, które w każdej firmie działającej na konkurencyjnym rynku, przynajmniej wywołałyby znacznie więcej niż przejście nad wynikami do porządku dziennego. 

Samo trwanie w swoich granicach nawet potwierdzonych traktatami i gwarancjami międzynarodowymi w dzisiejszych czasach niewiele jednak daje, o czym przekonuje się nie tylko Ukraina. Rządzący tym państwem traktowali je inaczej niż dawniej imperia swoje kolonie. W tym samym czasie w innych krajach pozbywano się wrogiego ludziom i przedsiębiorczości systemu jak toksyny, która osłabiała organizm społeczny oraz instytucje państwa i czyniła je podatnymi na wszelkie patologie. Czas pokazał, że nicnierobienie to nie tylko rozlewające się poza własne granice morze biedy skutkujące emigracją za chlebem, ale też wystawianie kraju na pokuszenie sąsiadujących z nim drapieżnych reżimów. 

Tego, czego nie mamy, to czasu na marnotrawienie go. 

Każdy uczciwy polityk oraz odpowiedzialny rząd i parlament w sytuacji ewidentnego realnego zagrożenia państwowości nie tylko zastanowiliby się nad doraźnymi działaniami, ale też rozpoczęliby zmiany wzmacniające potencjał społeczny, a tym samym gospodarczy ojczyzny, za którą są odpowiedzialni. 

Wszystko jest do tej zmiany gotowe. Rządzący dysponują analizami krajowymi i międzynarodowymi w każdej możliwej dziedzinie. Zapoznali się również z doświadczeniami innych krajów, objeżdżając w oficjalnych wojażach wielokrotność długości równika. Skoro są i materiały, i doświadczenia, to jaki jest problem z wyborem właściwego rozwiązania? Jak zauważył już Monteskiusz – sprawy handlowe nie znoszą formalności. Naprawdę wystarczy przyjąć proste rozwiązania z innych krajów, które stoją najwyżej w rankingach, gdzie pierwsze miejsce oznacza, że tam jest naprawdę dobrze. Nie zmieniono by w Polsce systemu w 1988 roku, gdyby słuchano tych wszystkich zastrzeżeń, że ludzie nie dorośli do wolności i odpowiedzialności samych za siebie oraz że partia i rząd dalej muszą dbać o produkcję mięsa, mieszkań oraz papieru toaletowego. 

Zmiana dokonała się, bo przyjęto proste rozwiązania. Prostota to nic innego, jak przywrócenie wolności. Dzięki niej w Polsce szybciej i skuteczniej niż w innych krajach, zniszczonych przez socjalistyczne reżimy i ideologie, ludzie pracowali na swój dobrobyt. Dziś, mając ten sam Internet, telefonię komórkową i inne narzędzia oraz wkładając więcej pracy, nie uzyskują proporcjonalnie tyle, ile mają, pracując w innych krajach. 

Czy Polacy prowadzący przy prostszych formalnościach i niższych podatkach swoje małe firmy w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Niemczech przynoszą w tych krajach więcej czy mniej podatków niż w Polsce? 

Jeżeli więcej, a jest to bardziej niż pewne, to niech każdy kandydat na prezydenta, urzędujący premier i parlamentarzyści odpowiedzą, dlaczego w naszym kraju nie może być tak samo, jeśli nie lepiej? 

Rządzący powinni wykazać, jaki mają istotny i życiowo uzasadniony powód utrzymywania skomplikowanych przepisów, a tym samym czasochłonnych i kosztownych formalności, w swojej ojczyźnie. 

Samo celebrowanie sukcesu sprzed ponad ćwierćwiecza to element historii, a nie gwarancji miejsca w przyszłości. 

Andrzej Sadowski 

Reddit icon
Technorati icon
Yahoo! icon
e-mail icon
Twitter icon
Facebook icon
StumbleUpon icon
Del.icio.us icon
Digg icon
LinkedIn icon
MySpace icon
Newsvine icon
Pinterest icon
poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...

piątek, 2018-10-26

Informacja prasowa o stanie inicjatywy Centrum im. Adama Smitha w sprawie projektu ustawy dotyczącej podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet

W środę 10 października 2018 r. odbyło się spotkanie grupy roboczej złożonej z ekspertów Centrum im. Adama Smitha oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta RP w sprawie projektu ustawy dotyczącego podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet.

Dyrektor Narodowej Rady Rozwoju, Samorządu i Inicjatyw Obywatelskich, Pan Paweł Janik wyraził podziękowanie...

niedziela, 2018-08-12

Mariusz Łuszczewski ekspertem ds. relacji indyjskich

Mariusz Łuszczewski decyzją zarządu Centrum jest nowym ekspertem ds. relacji indyjskich. Oficjalne wręczenie tytułu eksperta miało miejsce 8 sierpnia 2018 roku.

poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...