Centrum im. Adama SmithaPierwszy Niezależny Instytut w Polsce od 16 września 1989 roku

Dlaczego i jak Polacy będą głosować?

 

 

Dlaczego i jak Polacy będą głosować? 

Motywacje wyborcze Polaków.

  

Co trzeci Polak zagłosuje negatywnie.

 

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA       

Warszawa, 18 października 2018  

Jak wynika z badania Centrum im. Adama Smitha przeprowadzonego na panelu Ariadna w dniach 12–15 października 2018 roku wzięcie udział w najbliższych wyborach zadeklarowało aż 64% badanych. Pozytywna deklaracja udziału w wyborach wzrasta wraz z wiekiem respondenta.

W powszechnej narracji, istnieje przekonanie, że wyborcy głosują negatywnie, czyli nie głosują za swoim kandydatem tylko przeciw tym, których nie chcą dopuścić do władzy. Badania pokazały, że prawie jedna trzecia badanych z taką motywacją pójdzie głosować.

Anna Gołębicka, ekspert Centrum im. Adama Smitha skomentowała, że kampanie samorządowe powinny być dedykowane tematom lokalnym i problemom społeczności, jednakże trwające w tle a właściwie na pierwszym planie boje partyjne, które obserwowaliśmy szczególnie na arenach dużych miast sprawiły, że atmosfera tej walki jest bardzo widoczna w motywacjach wyborczych do głosowania negatywnego.

Zwolennicy dwóch najpopularniejszych partii myślą identycznie o przeciwnikach i dlatego ich motywacja do udziału w głosowaniu jest podobna dodaje Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha

Zaskakująca jest też bardzo niska ocena przez respondentów wiedzy jaką posiadają na temat kandydatów. Prawie 60% badanach deklaruje brak lub niską wiedzę.

Taki wynik świadczy to o słabej skuteczności prowadzonych działań lokalnych. Nie jesteśmy taką krainą małych ojczyzn jakby się wydawało. Szum medialny wokół tych wyborów zdominowała walka na poziomie największych miast i kandydatów największych partii politycznych stwierdza Anna Gołębicka.

Stosunkowo wyższy poziom braku wiedzy na temat kandydatów, bo aż 66% deklarowali wyborcy Koalicji Obywatelskiej. W deklaracjach wyborców Zjednoczonej Prawicy wynik ten wynosi 52%.

Jeszcze mniej znane nam są programy kandydatów. Tu dobrą i bardzo dobrą wiedzą zadeklarowało jedynie 39% badanych. I podobnie jak przy znajomości kandydatów, również wyższym poziomem wiedzy o programach chwalili się wyborcy Zjednoczonej Prawicy.

 

 

Stosunkowo wysoki brak wiedzy o kandydatach może być skutkiem ich ograniczonego do tej pory zaangażowania w sprawy lokalne, a niekoniecznie braku zainteresowania ze strony samych wybierających stwierdza Andrzej Sadowski.

Wiedzę na temat kandydatów respondenci czerpali najczęściej z ulotek i mediów społecznościowych. Skuteczność ulotek jako medium kampanii rosła znacząco po 55 roku życia. Zaskakująco duże było też znaczenie mediów społecznościowych jako źródła informacji w wyborach w tej grupie bo aż 34% zadeklarowało, że było to źródło ich wiedzy wyborczej.

Nie doceniamy elektoratu 55+ a wbrew pozorom jest to duża, aktywna, świadoma i silna grupa podkreśliła Anna Gołębicka.

 

Media społecznościowe w takim samym stopniu na wsi jak i w miastach stały się źródłem informacji i wiedzy o idących po władzę oraz ich obietnicach. W kolejnych wyborach bardziej efektywnie wykorzystane media społecznościowe mogą mieć przemożny wpływ na ich wynik  stwierdza Andrzej Sadowski.

 

Bardzo istotne zacznie dla podjęcia decyzji wyborczej mieli znajomi i rodzina.

 

 

Jesteśmy krajem bardzo rodzinnym, większość badań wskazuje na znaczenie rodziny dlatego i w tematach wyborczych liczymy się z ich zdaniem stwierdziła Anna Gołębicka.

Największym paradoksem dotyczącym deklaracji wyborczych jest fakt, iż badani deklarują, że do głosowania na kandydata najbardziej skłania ich program wyborczy choć tak naprawdę większość z nich wcale go nie zna (co pokazały wcześniejsze deklaracje).

 

Zamierzający głosować przyznają się, że w większości (59%) nie mają wiedzy na temat kandydatów startujących w najbliższych wyborach samorządowych, ani nie orientują się w ich programach, czyli obietnicach wyborczych (61%). A jedocześnie w większości (63%) twierdzą, że do głosowania na „swojego”  kandydata jest ich w stanie głównie przekonać program wyborczy. To ciekawy paradoks i de facto racjonalizacja decyzji podjętych w oparciu o pozaracjonalne przesłanki – ironizuje dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Badanie Centrum im. Adama Smitha przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 12 – 15 października 2018 roku.

Próba ogólnopolska osób od 18 lat wzwyż (N=1060). Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

Metoda: CAWI

 

 

Dr Tomasz Baran, Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, tel.: 729 018 018

Anna Gołębicka, ekspert Centrum im. Adama Smitha, tel.: 693 714 178

Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, tel.: 501601577

 

Informacje w mediach: http://samorzad.pap.pl/depesze/temat_dnia/186893/Motywacje-wyborcze

https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/centrum-im-ada...

 

Reddit icon
Technorati icon
Yahoo! icon
e-mail icon
Twitter icon
Facebook icon
StumbleUpon icon
Del.icio.us icon
Digg icon
LinkedIn icon
MySpace icon
Newsvine icon
Pinterest icon
poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...

piątek, 2018-10-26

Informacja prasowa o stanie inicjatywy Centrum im. Adama Smitha w sprawie projektu ustawy dotyczącej podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet

W środę 10 października 2018 r. odbyło się spotkanie grupy roboczej złożonej z ekspertów Centrum im. Adama Smitha oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta RP w sprawie projektu ustawy dotyczącego podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet.

Dyrektor Narodowej Rady Rozwoju, Samorządu i Inicjatyw Obywatelskich, Pan Paweł Janik wyraził podziękowanie...

niedziela, 2018-08-12

Mariusz Łuszczewski ekspertem ds. relacji indyjskich

Mariusz Łuszczewski decyzją zarządu Centrum jest nowym ekspertem ds. relacji indyjskich. Oficjalne wręczenie tytułu eksperta miało miejsce 8 sierpnia 2018 roku.

poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...