"Etyka stanowi najpoważniejszy czynnik ekonomiczny, często rozstrzygający."
AUKCJA - JAŁOWY EKSPERYMENT
Rozwój technologii telekomunikacyjnych przekształcił nasze czasy w erę cyfrową. Informacje i wiedza udostępniane przez Internet stały się podstawowym zasobem gospodarczym, kluczowym czynnikiem konkurencyjności oraz podstawą gospodarki opartej na wiedzy. Dostęp do Internetu i telefonii mobilnej stał się niemalże prawem człowieka, a jego brak równa się wykluczeniu cyfrowemu oznaczającemu rodzaj poważnego upośledzenia w funkcjonowaniu człowieka. Na całym świecie, w tym w Polsce, upowszechnianie Internetu i telefonii mobilnej następuje dzięki rynkowi, dzięki inwestycjom prywatnych przedsiębiorstw. Ten spektakularny rozwój sprawił, że w 2012 roku posiadanie przynajmniej jednego aparatu telefonicznego deklarowało 88 proc. Polaków, około 2/3 mieszkańców naszego kraju posiada dostęp do Internetu, 75 proc. posiadających dostęp do Internetu korzystało zeń dzięki łączom stały, a 26 proc. dzięki dostępowi mobilnemu. Co więcej, w okresie 2009-2012 średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy w zakresie usług post-paid (telefon abonamentowy) spadły o 15 procent. W obszarze telefonii mobilnej Polacy otrzymują coraz lepsze usługi za relatywnie niższe ceny. Ten spadek cen był silnie związany z pojawieniem się na polskim rynku usług telekomunikacyjnych nowych operatorów i sprzyjającą temu polityką regulatora rynku. Cud równoczesnej poprawy dostępności i jakości (różnorodności) oraz spadku cen usług zawdzięczamy więc konkurencji rynkowej. Chociaż konkurencja jest naturalnym procesem w gospodarce rynkowej, to w obszarze Internetu niezwykle ważne jest publiczne zarządzania prawem do nazw domen, a w obszarze telefonii mobilnej rozdział spektrum elektromagnetycznego pomiędzy różne zastosowania, a w ramach zastosowań dotyczących telefonii mobilnej (transmisja danych i głosu) rozdział pomiędzy różnych operatorów. W przypadku telefonii mobilnej odpowiedzialność ta spoczywa na Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który rozdziela dobro rzadkie, jakim są częstotliwości, pomiędzy operatorów. Współcześnie rozdział kontrolowanych przez władze publiczne rzadkich zasobów gospodarczych takich jak częstotliwości następuje nie przez decyzje administracyjno-polityczne („uznaniowość władzy”), lecz z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych. Oznacza to, że zasoby przydzielane są tym, którzy za nie zapłacą w konkursie ofert i będą z nich korzystać świadcząc odpłatne usługi w warunkach konkurencji rynkowej i pod nadzorem publicznej agencji regulacyjnej. Taki sposób rozdziału dóbr rzadkich zwiększa prawdopodobieństwo przekazania dóbr w ręce potencjalnie efektywnych operatorów, którzy świadczyć będą usługi telekomunikacyjne w warunkach presji konkurencyjnej. Sprzedaż kontrolowanych przez państwo rzadkich zasobów jest także źródłem dochodów budżetowych. W polskim prawie telekomunikacyjnym wskazane zostały dwa rynkowe sposoby rozdziału częstotliwości: przetarg i aukcja. Dotychczas w Polsce rozdział częstotliwości następował z wykorzystaniem przetargu. Dla przygotowywanego rozdziału częstotliwości radiowych w paśmie 800 MHZ i w paśmie 2,6 GHZ zaproponowana została po raz pierwszy w Polsce forma aukcji. Pełna treść materiału znajduje się w poniższym załączniku.