Centrum im. Adama SmithaPierwszy Niezależny Instytut w Polsce od 16 września 1989 roku

Zapomniany szlak czyli niedokończona prywatyzacja

Andrzej Sadowski

ZAPOMNIANY SZLAK, CZYLI NIEDOKOŃCZONA PRYWATYZACJA

 

Liczne ugrupowania polityczne odwołujące się do dziedzictwa II RP wskazują  - z aprobatą - na istnienie w niej rozbudowanego sektora państwowego, na daleko posuniętą ingerencję państwa polskiego w gospodarkę. Nie zdają sobie jednak sprawy także i z tego, że rezultatem prowadzenia tego rodzaju polityki była decyzja rządu o rozpoczęciu prywatyzacji. Stało się to m.in. za sprawą powołanej w 1936  roku przez ministra przemysłu i handlu Komisji do Zbadania Gospodarki Przedsiębiorstw Państwowych. W przedstawionym pod koniec 1937 roku sprawozdaniu Komisja udokumentowała bezpodstawność poglądów o konieczności prowadzenia przez państwo przedsiębiorstw i rzekomej efektywności takiego rozwiązania.

 Zwolennikom i ideologom przedsiębiorczości państwowej przedstawiono materiał oblający argumenty, którymi uzasadniali jej istnienie. Mitem okazała się rola regulatora rynku i wzoru dla gospodarki prywatnej, jaką miały spełniać przedsiębiorstwa państwowe. Tak samo jak powszechne przeświadczenie, że dostarczają społeczeństwu produktów po niższych cenach.

 Najbardziej jednak rozpowszechniony, pokutujący również i w naszych czasach, jest mit głoszący, że przedsiębiorstwa państwowe wpływają na obniżenie stanu bezrobocia. W sprawozdaniu Komisji już ponad pół wieku temu stwierdzono, że “przedsiębiorstwa państwowe nie wpłynęły poważniej na obniżenie bezrobocia”, a dalej, że “ gdyby te kwoty, które włożono w przedsiębiorczość państwową, zainwestowano w przedsiębiorstwa prywatne, wzrost zatrudnienia byłby znacznie większy”.

Ujawniono też rzeczywiste powody przewagi przedsiębiorstw prowadzonych przez państwo. Brały się one z mnogości przywilejów w każdej niemal dziedzinie i tym samym dyskryminacji gospodarki prywatnej. Przedsiębiorstwa państwowe korzystały z  przywilejów podatkowych, kredytowych. Były uprzywilejowane w otrzymywaniu produktów i zbycie surowców, w dziedzinie stawek celnych, a nawet ustawodawstwa socjalnego. Tu należy szukać przyczyn w zbyt małej obecności sektora prywatnego w gospodarce II RP. Komisja stwierdziła, że “kurczenie się przedsiębiorczości prywatnej nie było wyrazem rzeczywistej przewagi (podkreślenie autora) przedsiębiorczości państwowej, lecz wynikiem przywilejów (podkr. autora)”.

Od chwili odzyskania samodzielności politycznej - czytamy w przedostatnim rozdziale - aż do chwili obecnej państwo polskie szło raczej drogą rozszerzania własnej działalności przemysłowej, niż drogą stwarzania warunków rozwojowi przemysłu prywatnego”. Potwierdzenie tego stanu rzeczy można znaleźć w sprawozdaniu innej Komisji powołanej do Zbadania Interwencjonizmu w Zakresie Przemysłowym, gdzie czytamy że, “żadna fabryka nie może powstać, czy to w ciężkim przemyśle czy w innym (...). Wprowadziliśmy w olbrzymiej większości najróżniejszych przemysłów w Polsce koncesjonowanie pozaustawowe (...)”.

Powracając do pierwszego sprawozdania, warte przytoczenia są wnioski i zalecenia dla ówczesnego rządu, które są zaskakująco aktualne w naszych czasach. Ministerialna przecież komisja, po przedstawieniu rzeczowego materiału stwierdziła, że “ nie wynika z tego by doniosłość ogólnopaństwowa była sama wystarczającym dokumentem dla istnienia przedsiębiorczości państwowej. (...) Zadania o doniosłości ogólnopaństwowej mogą być wypełniane przez inicjatywę prywatną”.

Komisja przedstawiła wniosek zerwania z praktyką tworzenia przez państwo własnych przedsiębiorstw - “ należy - wbrew dotychczasowej praktyce dać pierwszeństwo metodzie wykorzystywania inicjatywy prywatnej (...)”.Aby mogło się tak stać, działalność przedsiębiorstw państwowych powinna być poddana rygorom prawnofinansowym, gdyż ich szybka likwidacja jest niemożliwa i jednocześnie państwo powinno sprzedać swoje przedsiębiorstwa “ w kwalifikowane ręce albo każdemu chętnemu nabywcy (...)".

Rada Ministrów przyjęła uchwałę o częściowej prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych 19 stycznia 1939 roku. Niestety historia sprawiła, że nauka, jaką wyciągnięto z angażowania się państwa w gospodarkę była spóźniona.

Reddit icon
Technorati icon
Yahoo! icon
e-mail icon
Twitter icon
Facebook icon
StumbleUpon icon
Del.icio.us icon
Digg icon
LinkedIn icon
MySpace icon
Newsvine icon
Pinterest icon
poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...

piątek, 2018-10-26

Informacja prasowa o stanie inicjatywy Centrum im. Adama Smitha w sprawie projektu ustawy dotyczącej podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet

W środę 10 października 2018 r. odbyło się spotkanie grupy roboczej złożonej z ekspertów Centrum im. Adama Smitha oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta RP w sprawie projektu ustawy dotyczącego podejmowania uchwał przez zgromadzenia wspólników przez Internet.

Dyrektor Narodowej Rady Rozwoju, Samorządu i Inicjatyw Obywatelskich, Pan Paweł Janik wyraził podziękowanie...

niedziela, 2018-08-12

Mariusz Łuszczewski ekspertem ds. relacji indyjskich

Mariusz Łuszczewski decyzją zarządu Centrum jest nowym ekspertem ds. relacji indyjskich. Oficjalne wręczenie tytułu eksperta miało miejsce 8 sierpnia 2018 roku.

poniedziałek, 2020-06-01

KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

Materiał z konferencji KOSZTY WYCHOWANIA DZIECI 2020

do pobrania na miejscu lub z tiny.pl/79q15

film: https://youtu.be/GoZre5PAANU ...

czwartek, 2019-06-06

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

8 CZERWCA DZIEŃ WOLNOŚCI PODATKOWEJ 2019

INFORMACJA PRASOWA CENTRUM IM. ADAMA SMITHA, Warszawa, 6 czerwca 201 9

 

Centrum im. Adama Smitha oblicza Dzień wolności podatkowej w Polsce od 1994 roku. 

W 2019 roku ...