"Polityka tym jedynie różni się od polowania, że czas odstrzału jest praktycznie nieograniczony."
Rozwój handlu w Polsce
W połowie lat 90. pojawiły się na polskim rynku pierwsze sklepy europejskich sieci
handlowych. Od tamtej pory zagadnienia dotyczące handlu są przedmiotem licznych
opracowań.
Dyskusje na temat branży prowadzą eksperci, politycy, pracownicy i konsumenci,
w zasadzie całe społeczeństwo. Nic w tym dziwnego, bowiem 16 proc. zatrudnionych
w Polsce pracuje w handlu, a pięć największych sieci handlowych zatrudnia około
90 000 pracowników.
Na początku czerwca 2007 r. Senat RP odrzucił Ustawę o wielkopowierzchniowych
obiektach handlowych, uchwaloną przez Sejm RP w maju br., podkreślając
niezgodność ustawy z konstytucją, prawem Unii Europejskiej i uznając,
że w nadmiernym stopniu ogranicza ona swobodę prowadzenia działalności
gospodarczej. Sejm odrzucił jednak negatywne stanowisko Senatu i ostatecznie
przyjął ustawę 15 czerwca br. Przyjął też nowelizację kodeksu pracy wprowadzającą
zakaz pracy sklepów w najważniejsze święta.
W raporcie pt. „Rozwój handlu w Polsce” Centrum im. Adama Smitha poszukuje
odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące branży. W szczególności interesują
nas następujące kwestie:
• Jak wygląda handel w Polsce i w jakim kierunku zmierza jego rozwój?
• Czy polskie przedsiębiorstwa handlowe znalazły swoje miejsce na rynku
i podjęły konkurencję z europejskimi sieciami handlowymi?
• Czy stopień koncentracji handlu w Polsce jest wyższy niż w innych krajach
Unii Europejskiej?
• Jak kształtują się relacje sieci handlowych z dostawcami i pracownikami?
• Jak zmienia się zatrudnienie w branży i jaki wpływ na zatrudnienie wywiera
rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych?
Raport powstał w celu dostarczenia rzetelnych informacji na temat kondycji handlu
w Polsce.