"Ekonomista z Chicago uczy się jak funkcjonuje gospodarka, a nie jak ma być sterowana."
Prezentacja raportu "Kompetencje przyszłości w polskich firmach rodzinnych 2017"
Najbardziej pożądaną kompetencją przyszłości, którą zamierza rozwijać ok 67 % firm rodzinnych jest inteligencja społeczna, wynika z badania "Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" przeprowadzonego przez Fundację Firm Rodzinnych (FFR) we współpracy z firmą doradczą EY i Bankiem Pekao.
Prezentacja raportu odbyła się w poniedziałek, 24 kwietnia w Warszawie.
„W raporcie pt. „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017” zbadaliśmy jak firmy rodzinne oceniają swój poziom wiedzy w dwóch obszarach – kompetencji przyszłości oraz kompetencji zarządczych. Celem badania było sprawdzenie, jakie umiejętności są kluczowe do osiągnięcia sukcesu rynkowego w zmieniającym się otoczeniu – powiedziała na spotkaniu z dziennikarzami prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska.
„Najważniejsze kompetencje przyszłości to inteligencja społeczna, którą chce rozwijać w przyszłości 76,2 proc firm rodzinnych, które zostały przebadane w naszym projekcie. Druga kluczowa umiejętność to wykorzystywanie dużych zbiorów danych. Jest ona ważna dla 65 proc. liderów rodzimej przedsiębiorczości” - stwierdził członek rady Fundacji Firmy Rodzinne Konrad Bugiera.
Z raportu wynika również, że firmy rodzinne w swojej ocenie najlepiej radzą sobie w obszarze relacji z klientami - 88,1% badanych ocenia się wysoko lub bardzo wysoko. Na drugim biegunie w ocenie znalazły się posiadane kompetencje w obszarze nowych technologii, gdzie tylko 42,1% badanych firm oceniło je jako wysokie lub bardzo wysokie.
Współczesne wyzwania stojące przed firmami rodzinnymi to zarządzanie przedsiębiorstwem połączone z planowaniem dalszego rozwoju - 95,2% wskazań wśród liderów firm rodzinnych i 92,1% pozostałych firm rodzinnych, utrzymanie pracowników - odpowiednio: 90,5% i 86,3%. dostęp do kapitału oraz koszty - odpowiednio: 88,9% i 79,9% wskazań. Ponadto firmy rodzinne borykają się wciąż z niestabilnym systemem regulacyjnym, prawnym i podatkowym - dla 71,4% badanych liderów firm rodzinnych stanowi to problem oraz 69,8% pozostałych firm rodzinnych.
Udział w prezentacji raportu wziął również Prezydent Centrum im. Adama Smitha - Andrzej Sadowski, który podkreślił, że "obecne nie najlepsze otoczenie podatkowe i regulacyjne może być zagrożeniem dla wdrażania innowacji związanych z technologią. Regulacje nie nadążają za współczesnym rozwojem technologii i stoją na straży dotychczasowych struktur. Będziemy mieć presję nowego świata kreatywnego, technologicznego, wywieraną na świat analogowy obecny w administracji rządowej".