"Nie ma dobrych podatków, są tylko mniej złe."
Co chcecie wiedzieć o Firmach Rodzinnych?
W czwartek 20 stycznia 2017r. w siedzibie Centrum im. Adama Smitha odbyło się śniadanie prasowe, na którym przedstawiciele firm rodzinnych opowiedzieli o specyfice rodzinnej przedsiębiorczości i zapytali zaproszonych przedstawicieli mediów jakie zagadnienia z tego obszaru są najbardziej interesujące.
Blisko 80% wszystkich przedsiębiorstw w gospodarce to firmy rodzinne. To co się w nich i z nimi dzieje jest najlepszym gospodarczym barometrem.
Wspólne śniadanie prasowe zorganizowane przez Fundację Firmy Rodzinne i Centrum im. Adama Smitha miało na celu otworzyć firmy rodzinne na świat mediów i ich zainteresowania sprawami nie tylko gospodarczymi związanymi z tymi firmami.
Wśród gości obecni byli między innymi:
1. Ochnik, współwłaściciel Jacek Ochnik
2. Grycan, współwłaściciel Małgorzata Grycan
2. Centrum Medyczne Enel-Med, współwłaściciel Adam Rozwadowski
3. Arche, współwłaściciel Władysław Grochowski
4. Go Work, współwłaściciel Paweł Kosieradzki
5. Andrzej Sadowski, założyciel i prezydent Centrum im. Adama Smitha;
6. Katarzyna Gierczak-Grupińska i Eleni Tzoka Stecka z Fundacji Firmy Rodzinne
W trakcie spotkania, Prezydent Centrum im. Adama Smitha Andrzej Sadowski powiedział, że "Firmy rodzinne jako fundament życia gospodarczego powinny podlegać ochronie polskiej konstytucji na tej samej zasadzie, co sama rodzina i rodzinne gospodarstwa rolne. Rodzina jest podstawową komórką gospodarczą tak samo, jak społeczną. Można powiedzieć, że polskie firmy rodzinne są bardziej patriotyczne niż polski rząd, ponieważ to one realizują w praktyce hasło patriotyzmu gospodarczego".
Podczas śniadania, mającego miejsce w siedzibie Centrum im. Adama Smitha, prezes współorganizatora - Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska zwróciła uwagę na dyskryminację firm rodzinnych w stosunku do zagranicznych inwestorów. "Z doświadczenia naszej fundacji wynika, że jesteśmy w Polsce bardzo gościnni. Firmy przychodzące z zewnątrz dostają wysokie dotacje na nowe miejsca pracy, które de facto nie są nowe, lecz zabrane firmom rodzinnym. To my zatrudniamy i kształcimy zawodowo bezrobotnych. To firmy rodzinne zatrudniają często całe wioski, ponieważ mają lepsze warunku do rozwoju na wsi niż w mieście." - powiedziała
Zdaniem założyciela i prezesa Centrum Medycznego ENEL-MED Adama Rozwadowskiego, kluczowy przy tworzeniu nowej firmy jest pomysł i kapitał na jej start. Współwłaściciel firmy GoWork Paweł Kosieradzki dodał, że kluczową rolę w nowo powstających firmach odgrywa znalezienie pracowników podzielających wartości wyznawane przez ich twórców, np. lojalność i uczciwość.
Rozwadowski dodał, że winę za lekceważący stosunek do polskich firm rodzinnych ponosi również brak wiedzy klientów. - Często musimy uświadamiać korporacje, z którymi współpracujemy, że sami jesteśmy korporacją. Nie wszyscy ich pracownicy zdają sobie sprawę, że rodzinny biznes wyszedł już w Polsce poza rzemiosło i garaże, że możemy być ich pełnoprawnymi partnerami - powiedział.